Program LEADER istnieje w Unii Europejskiej od czternastu lat.
Nazwa, wbrew pozorom, nie pochodzi od słowa "leader" (lider), choć
w swej ideologii ma dużo wspólnego z tym określeniem. Tworzą ją
pierwsze litery francuskich słów "Laisons
Entre
Actions de
Development de l´Economie
Rural" – Związki Pomiędzy
Działaniami na rzecz Rozwoju Gospodarczego Wsi.
W 1991 roku sformułowano program LEADER I jako specyficzne podejście
do rozwiązywania problemów rozwoju wsi uwzględniające charakter
danego obszaru i włączające mieszkańców w proces budowania
strategii. Po pozytywnych doświadczeniach oraz efektach
osiągniętych w wyniku realizacji programu (217 obszarów –inicjacja)
uruchomiono w 1994 kolejną edycję Programu pod nazwą LEADER II.
Skupiał się on na szerszym wykorzystaniu tego podejścia i włączenia
działań innowacyjnych (1000 obszarów –upowszechnienie). W okresie
programowania 2000-2006 trwa trzecia już edycja tego programu pod
nazwą LEADER +. W pełnym zakresie dotyczy on jednak tylko krajów
"starej piętnastki".
W Polsce po przystąpieniu do Unii Europejskiej udało się jednak
wprowadzić inicjatywę LEADER jako Działanie 2.7. Sektorowego
Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora
żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich", pn.: Pilotażowy
Program Leader+. Dopiero od roku 2007, czyli od nowego okresu
programowania, podejście LEADER ma być włączone do głównego nurtu
działań rozwoju obszarów wiejskich w Polsce. Inicjatywa LEADER,
która ma na celu oddolną aktywizację terenów wiejskich będzie ujęta
w "Strategii rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa na lata
2007-2013", jako jedna czterech osi polityki rozwoju obszarów
wiejskich.
Inicjatywa LEADER jest strategią rozwoju lokalnego, na którą
składają się następujące elementy :
ˇ programy
lokalne przewidziane dla precyzyjnie określonych obszarów wiejskich,
ˇ działania
wynikające z inicjatywy oddolnej, gdzie do podejmowania decyzji
w zakresie wypracowania i wdrażania strategii rozwoju lokalnego
uprawnione są lokalne grupy działania,
ˇ związki
partnerów publicznych i prywatnych,
ˇ działania
międzysektorowe oparte na interakcji między podmiotami i projektami
z różnych sektorów gospodarki lokalnej,
ˇ wdrożenie
nowatorskich inicjatyw i projektów współpracy,
ˇ stworzenie
sieci partnerstwa lokalnego.
Inicjatywa LEADER+ stanowi kontynuację
i rozwinięcie programu LEADER II z lat 1994-1999. LEADER+ wspomaga
wdrażanie nowoczesnych strategii rozwoju terenów wiejskich. Program
jest finansowany z Sekcji Orientacji Europejskiego Funduszu
Orientacji i Gwarancji Rolnej. LEADER+ jest inicjatywą wspólnotową,
czyli programem bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej dla
współpracujących ze sobą lokalnych partnerów. Władze lokalne,
organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy otrzymują pomoc w związku ze
zgłaszanymi przez nie projektami rozwoju na obszarach wiejskich.
Cechą inicjatywy wspólnotowej jest to,
że ma ona charakter eksperymentalny z punktu widzenia polityk
wspólnotowych. Oznacza to, że w wyniku realizacji inicjatywy
wspólnotowej w różnych miejscach i uwarunkowaniach pojawiają się
nowatorskie metody, sposoby rozwiązywania problemów i to one właśnie
mogą w przyszłości wpływać na politykę, jaką prowadzi Unia
Europejska w danej dziedzinie.
Fundusze z programu
LEADER+ mogą być przeznaczane na trzy cele:
A.
wspomaganie nowoczesnych strategii rozwoju terenów wiejskich
B.
wsparcie dla międzyregionalnych i międzynarodowych projektów
współpracy
C.
tworzenie sieci obszarów wiejskich UE–zarówno objętych
pomocą LEADER+ jak i nie korzystających z tej pomocy
Z inicjatywy LEADER+ mogą korzystać
wszystkie tereny wiejskie Unii Europejskiej w granicach starej
"piętnastki". Beneficjentami pomocy są przede wszystkim "Lokalne
Grupy Działania", czyli związki partnerów publicznych i
prywatnych wspólnie podejmujących innowacyjne działania związane z
rozwojem obszaru wiejskiego.
Aby uzyskać środki LEADER+, lokalna grupa działania–sformalizowane
ciało odpowiedzialne za realizację konkretnego projektu, powinna
przedłożyć strategię dotyczącą jednego z tematów:
ˇ Wykorzystanie
nowych sposobów i nowych technologii, aby produkty i usługi stały
się bardziej konkurencyjne,
ˇ Poprawa
jakości życia na obszarach wiejskich; ten temat jest skoncentrowany
na innowacjach związanych z dostępem do usług,
ˇ Promocja
lokalnych produktów, w szczególności wspieranie wspólnych działań;
poprawa dostępu do rynku dla małych podmiotów produkcyjnych,
ˇ Waloryzacja
zasobów naturalnych i kulturalnych,
ˇ Tworzenie
i przyciąganie nowych podmiotów lokalnych i przedsiębiorstw,
ˇ Projekty
dla młodzieży lub kobiet.
Potencjalnymi uczestnikami lokalnych
grup działania są osoby lub ich stowarzyszenia, firmy prywatne i
sektor finansowy, instytucje publiczne (lokalne, regionalne,
krajowe, europejskie) zajmujące się polityką regionalną,
zatrudnieniem, środowiskiem naturalnym, gospodarką, dziedzictwem
społecznym i kulturalnym, osadnictwem, koordynacją lokalnej polityki
z rozwiązaniami sektorowymi.
W ten sposób powstaje Trójkąt Rozwoju:
Obszar –Strategia – Partnerstwo a jego autorzy należą do trzech
grup:
ˇ ludzie
lub stowarzyszenia zaangażowane przede wszystkim w sprawy społeczne,
zatrudnienie i jakość życia,
ˇ firmy
prywatne i sektor finansowy zainteresowane głównie rozwojem i
zyskiem oraz dostosowaniem lokalnej gospodarki do wymogów rynkowych,
ˇ lokalne
instytucje publiczne zainteresowane m.in. zatrudnieniem, sprawami
środowiska, gospodarki, dziedzictwa społecznego i kulturowego,
koordynacją programów lokalnych i regionalnych.
Lokalna Grupa
Działania LGD
– fundacja lub stowarzyszenie:
–którego celem statutowym jest działanie na rzecz rozwoju obszarów
wiejskich,
– w którego
składzie co najmniej 50% stanowią partnerzy gospodarczy i społeczni
Cztery główne
składniki
uspołecznionej inicjatywy rozwoju wsi LEADER to:
1)
Zdecentralizowane, zintegrowane, oddolne i lokalne podejście, oparte
na:
-
skupieniu się
korzyściach płynących z kompleksowego podejścia
(np. odrzuceniu klasycznych podziałów tematycznych lub
sektorowych),
-
umożliwieniu
wzajemnego kontaktu różnych sektorom poprzez zastosowanie
rozwiązania, które umożliwi lokalnym uczestnikom wyrażanie ich
poglądów i pomoc w ukształtowaniu ich roli w rozwoju obszaru,
zgodnie z ich własnymi dążeniami
i wizją
przyszłości,
2) Zaangażowanie
społeczności:
Zaangażowanie
społeczności umożliwia wspólne podejmowanie wyzwań przyszłości
poprzez przezwyciężanie apatii i tradycyjnych podziałów, zwalczanie
wykluczenia i zapewnianie równowagi pomiędzy metodami rozwiązań,
możliwościami i potrzebami wszystkich sektorów lokalnej
społeczności.
3) Jednoczenie
partnerów na szczeblu lokalnym:
LEADER zachęca
do budowania nowego partnerstwa i tworzenia nowych lokalnych
struktur zarządzania, ułatwia tworzenie nowych form wspólnej
organizacji. LEADER skupia się na lokalnym podejściu i zachęca do
rozwijania lokalnego systemu rządzenia;
4) Możliwość
praktycznego wdrożenia ukrytych pomysłów:
Procedury wyboru
projektu stosowane w inicjatywie LEADER umożliwiają wyłonienie
potencjalnych liderów projektu, którzy w przeszłości mogli być
przeoczeni, upublicznienie ich pomysłów i kolektywne pozyskanie i
zapewnienie wsparcia na ich wdrożenie. LEADER zajmuje się projektami
o umiarkowanej skali, może wspierać projekty obarczone pewnym
ryzykiem, które zazwyczaj nie znajdują zainteresowania u
"klasycznej" administracji i instytucji finansowych.
Inicjatywa LEADER może być postrzegana w siedmiu różnych aspektach:
I.
Lokalne podejście
– Oznacza to formułowanie programu rozwoju na podstawie specyficznej
sytuacji danego obszaru, jego silnych i słabych stron. Obszar objęty
inicjatywą LEADER jest jednorodną jednostką wiejską,
charakteryzującą się wewnętrzną spójnością społeczną, wspólną
historią i tradycjami, poczuciem jedności itd. Uzasadnienie
lokalnego podejścia oparte jest na rosnącej świadomości lokalnych
liderów na danym obszarze i znaczenia własnych zasobów w dążeniu do
trwałego rozwoju zrównoważonego.
II.
Oddolne podejście
– Zmierza do
zachęcenia do partycypacyjnego (opartego na uczestnictwie) sposobu
podejmowania decyzji na szczeblu lokalnym we wszystkich aspektach
programu rozwoju. Zaangażowanie lokalnych uczestników obejmuje całą
wspólnotę, społeczne i gospodarcze grupy interesu i reprezentatywne
instytucje publiczne i prywatne. Oddolne podejście opiera się dwóch
działaniach ("animacja" i szkolenie lokalnych grup) i pojawia się na
różnych etapach programu.
III.
Partnerskie podejście i "Lokalna grupa działania"
– LGD to grupa prywatnych i publicznych uczestników działających
jako partnerzy, pracująca nad formułowaniem strategii i planu
działań. LGD jest jednym z najbardziej oryginalnych cech inicjatywy
LEADER. Złożona z praktyków, posiadająca uprawnienia decyzyjne
(osobowość prawna) oraz dość duży budżet Lokalna grupa działania
jest przykładem nowego modelu organizacji, która może znacząco
wpłynąć na równowagę instytucjonalną i polityczną obszaru. Udział
reprezentacji sektora prywatnego jest nie mniejszy niż 50%.
IV. Innowacja
– Chociaż koncepcja LEADER i jej praktyczne wdrażanie są innowacyjne
same w sobie, inicjatywa LEADER podkreśla, że konkretne działania
także muszą być innowacyjne. Mogą one dotyczyć nowego sposobu
promowania lokalnych zasobów, działań służących rozwojowi lokalnemu
i nie podejmowanych przez inne programy, działania przynoszące nowe
rozwiązania problemów obszarów wiejskich albo przynoszące w efekcie
powstanie nowego produktu, nowego procesu, nowej formy
organizacyjnej albo rozwój nowego rynku. Innowacja jest wbudowana w
różne elementy programu, np. także w rozpowszechnianie informacji do
innych grup pragnących czerpać inspirację z dokonań w innych
miejscach albo zainteresowanych przyłączeniem się do wspólnego
działania.
V.
Zintegrowane podejście
– Działania i projekty zawarte w planie lokalnego działania są
powiązane i koordynowane jako spójna całość. Integracja może
dotyczyć działań prowadzonych w jednym sektorze, wszystkich działań
lub grup działań albo też – co najważniejsze – powiązań pomiędzy
różnymi grupami uczestników: gospodarczymi, społecznymi,
kulturalnymi, ekologicznymi działającymi na danym obszarze.
VI.
Tworzenie powiązań i współpraca
– sieć powiązań LEADER ma na celu przełamanie izolacji Lokalnych
Grup Działania i stworzenie podstaw systemu informacji i analiz
poszczególnych działań poprzez ułatwianie wymiany i obiegu
informacji o programach rozwoju obszarów wiejskich oraz
upowszechnianie lub transfer innowacji.
VII.
Lokalne finansowanie i zarządzanie
– Przekazywanie Lokalnym Grupom Działania poważnej odpowiedzialności
związanej z podejmowaniem decyzji dotyczących finansowania i
zarządzania jest kolejnym elementem podejścia LEADER. Autonomia
Lokalnych Grup Działania różni się jednak znacząco w poszczególnych
krajach.
Zasoby obszaru
wiejskiego, na którym może być stosowana metoda LEADER, obejmują:
ˇ
zasoby
materialne
ˇ
zasoby ludzkie,
ˇ
gospodarka i
miejsca pracy,
ˇ
umiejętności i
kompetencje,
ˇ
kultura i
tożsamość,
ˇ
zarządzanie i
demokracja,
ˇ
wizerunek, relacje zewnętrzne
Wszystkie te
cechy decydują o specyfice danego obszaru. Przeanalizowanie tych
zasobów i najważniejszych dla lokalnej społeczności wyzwań pozwala
na wypracowanie strategii, specyficznej dla tego obszaru. Dzięki
bliskim związkom z obszarem i odpowiednią reprezentatywnością
różnych środowisk, Lokalna Grupa Działania zajmuje się wdrażaniem
takiej strategii. Granice obszaru, na którym ma być wdrożony
projekt, niekoniecznie opierają się na podziale administracyjnym,
lecz raczej na jednorodności obszaru wiejskiego i możliwości
zarządzania projektem. Skala wielkości jest określana jako obszar
zamieszkiwany przez 10 000 do 100 000 mieszkańców.
Program Leader+
jest jedną z czterech inicjatyw finansowanych przez Unię Europejską.
Jako fundusz strukturalny przeznaczony jest na pomoc wiejskim
aktorom, uwzględnia on długoterminowy potencjał znajdujący się w ich
lokalnych regionach. Zachęcający wprowadzenie w życie
zintegrowanych, wysokiej jakości oraz oryginalnych strategii dla
rozwoju bezpiecznego dla środowiska, zorientowany na partnerstwo i
wymianę doświadczeń. Suma 5 046 milionów Euro została przeznaczona
na okres 2000-2006, z czego 2 105 milionów Euro jest finansowane
przez Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej a pozostała
część przez publiczny i prywatny wkład.
*Powyższy
materiał informacyjny pochodzi ze szkolenia Leaderatorium,
organizowanego przez Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie
Oddział Kraków